Maron zittend in voertuig

Veiligheid gaat bij medicijnen boven alles: we rijden geen snoepjes

Maron, business development manager transport

Maron en zijn collega’s brengen vaccins veilig op locatie

“Brocacef transport beschikt over één van de meest fijnmazige transport netwerken voor zorginstellingen van Nederland”, vertelt Maron de Boer, Business Development Manager Transport bij Brocacef. “Er is vrijwel geen zorginstelling waar we niet komen. We bieden passende oplossingen voor elk type instelling en anders bedenken we die gewoon. De lat ligt daarbij voor ons altijd hoger dan de geldende richtlijnen. We zorgen zo dat we de vraag van klanten voor zijn, als er bijvoorbeeld strengere eisen komen, waardoor ze zonder last door kunnen gaan met zorg verlenen.”

Maron de Boer werkt inmiddels al de nodige jaren bij Brocacef. Hij is begonnen als planner binnen transport en wordt nog steeds enthousiast van logistieke processen net zoals zijn collega’s. “Het is mooi als je met z’n allen, de middelen die nu hard nodig zijn, veilig en op tijd kunt afleveren.”

Medicijntransport uitbesteden aan Brocacef

Toen begin januari de eerste COVID-19 vaccins beschikbaar kwamen, heeft het RIVM (academische) ziekenhuizen aangewezen waar ze heen werden gebracht. Vanuit die ziekenhuizen was het de bedoeling om de vaccins te verspreiden naar instellingen in de regio. “Met deze taak zaten verschillende ziekenhuizen behoorlijk in hun maag”, aldus Maron. “Distributie van middelen is geen kerntaak van een ziekenhuis. Zij besteden dit daarom meestal uit aan een specialistisch bedrijf, zoals Brocacef.”

GDP (Good Distribution Practice) zit in ons bloed
“Een aantal academische ziekenhuizen waar we al intensief contact mee hebben, vroeg ons of wij hen hierbij konden helpen. De samenwerking was snel beklonken doordat ze onze werkwijze kennen en waarderen. Daarnaast wisten ze dat we volledig zijn ingericht en ingewerkt en voldoen aan alle richtlijnen. GDP (Good Distribution Practice) zit in ons bloed. Maar ook nationale richtlijnen van instanties als het RIVM. Richtlijnen die helpen de kwaliteit te waarborgen tijdens opslag en vervoer.”

De vaccins van BioNTech/Pfizer en Moderna liggen in het distributiecentrum van Movianto in Oss opgeslagen bij -80 graden. In die toestand blijven deze vaccins goed, maar zijn ze niet te gebruiken. Om ze vloeibaar en dus bruikbaar te maken worden ze teruggekoeld (zeg maar ontdooid) tot 5 graden boven het vriespunt. Die vaccins worden dan afgeleverd bij de aangewezen ziekenhuizen voor verdere verspreiding. Op dat moment komt Brocacef in beeld. Met gevalideerde voertuigen worden deze vaccins opgehaald, waarna de distributie start aan andere zorginstellingen in de regio.

Brocacef transport bestelwagens

Brocacef transport rijdt dagelijks met 160 bestelwagens door heel Nederland om medicijnen en zorgmiddelen te bezorgen. Dan doen ze naar zakelijke klanten maar ook naar consumenten. Alle bestelwagens hebben een duale inrichting. Dit houdt in dat ze twee gescheiden laadruimten hebben, elk met een eigen temperatuur. Zo is er een deel op kamertemperatuur (ambient) waar de temperatuur ingesteld kan worden tussen de 15-25°C en een koel deel waarin de temperatuur 2-8°C kan zijn. De temperatuur wordt voor en tijdens actief gecontroleerd en stabiel gehouden door systemen met sensors. Bij afwijkingen kan door de chauffeur of op afstand worden ingegrepen.

Maron hierover: “Dat halen en brengen klinkt simpel, maar er komt nog behoorlijk wat bij kijken. Het is van groot belang dat gedurende de hele reis van de vaccins de ‘koude keten’ (cold chain) intact blijft. Deze vaccins zijn heel kwetsbaar voortemperatuurschommelingen. Als ze niet voldoende koud blijven kunnen vaccins minder effectief werken. Daarnaast moeten ze volgens de regels van het RIVM stabiel vervoerd worden. Dat betekent dat de inhoud zo min mogelijk moet bewegen, anders raken vaccins onbruikbaar. Je kunt ze dus echt niet in een willekeurig voertuig vervoeren.”
De koude keten van vaccins moet de hele reis intact blijven
COVID-19 vaccins van BioNTech/Pfizer mogen maximaal drie uur onderweg zijn, van laden tot levering, anders zijn ze niet meer te gebruiken. We moeten vaccins op naam afleveren. Degene die als ontvanger bij ons bekend is moet zelf aanwezig zijn om te tekenen voor ontvangst van de vaccins. Net als bij een aangetekend poststuk.

“Om te zorgen we dit hele proces in de gaten kunnen houden en correct verwerken, werkt de chauffeur met een administratiesysteem op zijn PDA (zakcomputer). Alle vracht die we vervoeren wordt ingepakt en gelabeld met een barcode per afleverlocatie. Door de labels te scannen kunnen we het hele leveringsproces volgen. Zo kunnen we onze klanten precies vertellen hoe lang hun bestelling onderweg was en bij welke temperatuur die is vervoerd is, met welke voertuig n en in welke laadruimte.”

Meer weten over medicijntransport?

Wilt u ook uw medicijnen laten vervoeren door een transporteur die voldoet aan uw kwaliteitseisen? Wilt u meer weten over de logistieke dienstverlening van Brocacef transport en wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem telefonisch met ons contact op via 030-7607029.

Andere 'Wij zorgen voor' artikelen

Chauffeur Wendy in de cabine
Wendy, chauffeur

Patiënten krijgen de middelen die ze nodig hebben, omdat ik die op tijd bezorg

Lees meer
Siwer controleert gasopslag
Siwer, apotheker front office

Door de overdracht van farmaceutische kennis maken we klanten zelfstandiger in de praktijk

Lees meer
Rick en Pim voor de Butterfly machine
Rick, Process development engineer

Samen komen we altijd op nieuwe ideeën

Lees meer