We willen onze klanten ‘wijzer’ maken, zodat zij hun kennis optimaal kunnen toepassen
Mahshid ondersteunt voorschrijvers van instellingen
Mahshid: "Na mijn studie Farmacie in Utrecht, dacht ik dat ik openbaar apotheker wilde worden. Hiervoor heb ik een aanvullende specialisatie traject doorlopen en afgerond. Wat mij aansprak in deze rol was het feit dat je als zorgverlener een relatie opbouwt met je cliënten. Dat bleek ook zo te zijn, alleen miste ik de inhoudelijke diepgang. Ik ben toen op zoek gegaan naar een rol waarbij ik meer mijn inhoudelijke kennis over medicijnen kon inzetten. Zo kwam ik terecht bij Brocacef ziekenhuisfarmacie, waar ik inmiddels meer dan vijf jaar met plezier werk."
Mijn farmaceutische kennis heb ik hard nodig
Nauw contact met zorgverleners
"Mijn werk vereist nauw contact met zorgverleners en goed inzicht in de toestand en medisch/ farmaceutisch voorgeschiedenis van patiënten. De fysieke afstand die ik heb tot patiënten, maakt dat ik heel goed moet doorvragen en zorgvuldig alles moet nalopen. Tenslotte is het belangrijk de hulpvraag vanuit de zorgverlener vast te stellen en daar een passend advies op te formuleren. Pas als ik een zo volledig mogelijk beeld heb, kan ik een goed advies geven dat aansluit bij de hulpvraag van de voorschrijver."Complexe vragen over medicijnen beantwoorden
"Samen met mijn collega apothekers beantwoord ik vaak complexe vragen over de toepassing van medicijnen. Mijn collega’s en ik hebben veel kennis van psychofarmaca (medicijnen die ingezet worden bij de behandeling van psychiatrische aandoeningen). Nadat een voorschrijver een medicijn heeft voorgeschreven, beschikt een patiënt hier nog niet over. Eerst moet er gecontroleerd te worden of een patiënt last kan krijgen van ongewenste bijwerkingen of interacties. Dat kan de werking van medicijnen belemmeren of zelfs erg gevaarlijk zijn. Medicatiebewaking is een essentieel onderdeel van de farmaceutische keten."
Wij zijn voor voorschrijvers altijd direct en laagdrempelig bereikbaar
Medicatieproces goed laten verlopen
"Vooral binnen GGZ instellingen zijn er vaak wijzigingen in gebruikte middelen. Dat komt doordat patiënten vaak in een crisissituatie zitten, medicijnen niet altijd voldoende effectief blijken te zijn of juist bijwerkingen een beperking vormen voor continuering therapie. Wijzigingen in voorgeschreven medicijnen moeten zorgvuldig worden afgewogen, bewaakt en tijdig uitgeleverd zodat continuïteit van de behandeling niet in het geding komt. De verschillende afdelingen binnen Brocacef (zoals medicatiebegeleiding, productie van medicatie op maat, logistiek en bereidingen) vormen de schakels in de keten. Ons doel is om het proces vanaf aanname van het recept tot de levering goed te laten verlopen. Dit vraagt van het team om goed op elkaar ingespeeld te zijn om verstoringen in die keten te voorkomen en de kwaliteit van de geleverde zorg te kunnen waarborgen."Managen van klantvragen
"In het kader van samenwerking en verbetering van zorg kunnen zorginstellingen die klant zijn van Brocacef gebruik maken van de inhoudelijke dienstverlening. Voor ons is het een uitdaging om de instroom van klantvragen te managen. Als blijkt dat bijvoorbeeld veel artsen contact opnemen met een vergelijkbare vraag, dan wordt overlegd met een apotheker die de relatie beheert om te kijken of er kennisoverdracht nodig is in de vorm van een nascholing. Andersom proberen we ook de interne scholingen, zowel operationeel als inhoudelijk te laten aansluiten bij de gewenste dienstverlening. We willen op die manier onze klanten ‘wijzer’ maken, zodat zij hun farmacotherapeutisch kennis optimaal kunnen toepassen."
Het voordeel van een landelijk apothekersteam is dat we over enorm veel kennis beschikken
Brocacef levert medicijnen en ondersteuning in de farmaceutische zorg, met een team van 30 apothekers, aan rond de 30 zorginstellingen met meer dan 20.000 cliënten.