Maron de Boer werkt inmiddels al de nodige jaren bij Brocacef. Hij is begonnen als planner binnen transport en wordt nog steeds enthousiast van logistieke processen net zoals zijn collega’s. “Het is mooi als je met z’n allen, de middelen die nu hard nodig zijn, veilig en op tijd kunt afleveren.”
Veiligheid gaat bij medicijnen boven alles: we rijden geen snoepjes
Maron en zijn collega’s brengen vaccins veilig op locatie
Maron de Boer werkt inmiddels al de nodige jaren bij Brocacef. Hij is begonnen als planner binnen transport en wordt nog steeds enthousiast van logistieke processen net zoals zijn collega’s. “Het is mooi als je met z’n allen, de middelen die nu hard nodig zijn, veilig en op tijd kunt afleveren.”
GDP (Good Distribution Practice) zit in ons bloed
De vaccins van BioNTech/Pfizer en Moderna liggen in het distributiecentrum van Movianto in Oss opgeslagen bij -80 graden. In die toestand blijven deze vaccins goed, maar zijn ze niet te gebruiken. Om ze vloeibaar en dus bruikbaar te maken worden ze teruggekoeld (zeg maar ontdooid) tot 5 graden boven het vriespunt. Die vaccins worden dan afgeleverd bij de aangewezen ziekenhuizen voor verdere verspreiding. Op dat moment komt Brocacef in beeld. Met gevalideerde voertuigen worden deze vaccins opgehaald, waarna de distributie start aan andere zorginstellingen in de regio.
Brocacef transport bestelwagens
Brocacef transport rijdt dagelijks met 160 bestelwagens door heel Nederland om medicijnen en zorgmiddelen te bezorgen. Dan doen ze naar zakelijke klanten maar ook naar consumenten. Alle bestelwagens hebben een duale inrichting. Dit houdt in dat ze twee gescheiden laadruimten hebben, elk met een eigen temperatuur. Zo is er een deel op kamertemperatuur (ambient) waar de temperatuur ingesteld kan worden tussen de 15-25°C en een koel deel waarin de temperatuur 2-8°C kan zijn. De temperatuur wordt voor en tijdens actief gecontroleerd en stabiel gehouden door systemen met sensors. Bij afwijkingen kan door de chauffeur of op afstand worden ingegrepen.Maron hierover: “Dat halen en brengen klinkt simpel, maar er komt nog behoorlijk wat bij kijken. Het is van groot belang dat gedurende de hele reis van de vaccins de ‘koude keten’ (cold chain) intact blijft. Deze vaccins zijn heel kwetsbaar voortemperatuurschommelingen. Als ze niet voldoende koud blijven kunnen vaccins minder effectief werken. Daarnaast moeten ze volgens de regels van het RIVM stabiel vervoerd worden. Dat betekent dat de inhoud zo min mogelijk moet bewegen, anders raken vaccins onbruikbaar. Je kunt ze dus echt niet in een willekeurig voertuig vervoeren.”
De koude keten van vaccins moet de hele reis intact blijven
“Om te zorgen we dit hele proces in de gaten kunnen houden en correct verwerken, werkt de chauffeur met een administratiesysteem op zijn PDA (zakcomputer). Alle vracht die we vervoeren wordt ingepakt en gelabeld met een barcode per afleverlocatie. Door de labels te scannen kunnen we het hele leveringsproces volgen. Zo kunnen we onze klanten precies vertellen hoe lang hun bestelling onderweg was en bij welke temperatuur die is vervoerd is, met welke voertuig n en in welke laadruimte.”