Collega's worden enthousiast als ze ruimte voelen om eigen processen te verbeteren
Sven zorgt voor verbetering door verandering
“De Lean filosofie, die zich richt op maximale waarde voor de klant te realiseren met zo min mogelijk verspilling, speelt hier een belangrijke rol in. We leren mensen op de werkvloer die dagelijks op een bepaalde manier hun werk doen, opnieuw te kijken met een andere bril op. Zij hebben de meeste ervaring en inzicht in werkprocessen. Vaak zien ze zelf dat er zaken beter of slimmer kunnen. Met behulp van data kunnen we zien of aanpassingen in een werkproces zinvol zijn. Als ze we iets wijzigen kunnen we door te meten bepalen of het een verbetering oplevert. Uiteindelijk moet het bijdragen aan het verhogen van de betrouwbaarheid van onze dienstverlening voor klanten: we willen in één keer goed leveren, op tijd en tegen acceptabele kosten.”
Brocacef wil in één keer goed leveren, op tijd en tegen acceptabele kosten
Werken in multidisciplinaire teams
Het mooie van Lean is dat iedereen in veranderingen wordt betrokken. “Het is dus niet alleen iets voor het management”, vertelt Sven. “Alle medewerkers op de werkvloer tot aan leidinggevenden aan toe spelen een rol. Juist de mensen op de werkvloer weten precies wat er dagelijks speelt. We zijn eerst begonnen om de teamleiders en engineers op te leiden in deze methodiek (hiervoor zijn we een partnership met MastersInLEAN aangegaan, red.). Medewerkers worden getraind en krijgen de beschikking over de juiste tools waardoor zij hun teams goed kunnen begeleiden in werken met Lean. Daarnaast worden ze gecoacht en voorzien van de benodigde data door de mensen in mijn team.”“Nadat iedereen was opgeleid hebben we een verbetercyclus geïntroduceerd. Medewerkers gaan daarin in groepsverband werken aan verbeterinitiatieven die zij zelf hebben aangedragen. Door samen met collega’s vanuit een andere discipline te zoeken naar oplossingen, ontstaan nieuwe ideeën. Zij lopen niet vast in - dat werkt niet – of - dat hebben we al eens geprobeerd. Ze kijken er nog fris tegenaan. Lean betekent ook meer dan alleen procesverbetering. Het is enorm belangrijk om het proces van continue verbeteren te verankeren binnen de gehele organisatie. De verbetercyclus die we hebben geïntroduceerd dient daar aan bij te dragen. ”
Wat is Lean, Six Sigma en Operational Excellence?
Lean - Is gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met zo min mogelijk verspilling. Lean is een management filosofie, ontstaan in autofabrieken, die uitgaat van het continue verbeteren van werkprocessen door de te zoeken naar knelpunten en problemen in een proces. Dat kan overbelasting zijn van mens en/of systemen, werk zonder toegevoegde waarde of bijvoorbeeld werk waarbij werkzaamheden of handelingen in een onlogische volgorde worden uitgevoerd.
Six Sigma - Six Sigma wordt gebruikt om continue te meten of processen voldoen aan een bepaalde standaard waardoor afwijkingen sneller worden gevonden en geëlimineerd . Data vormt hierbij een heel belangrijke rol en is essentieel om goed te kunnen (bij)sturen.
Operational Excellence – Dit is uiteindelijk het doel van de twee methoden hiervoor. Doordat medewerkers continue samen zoeken naar mogelijke verbeteringen en die toepassen, zal onze organisatie steeds beter functioneren. Dit biedt voordelen voor de organisatie én voor de klant.
We zoeken altijd naar oplossingen, ook voor medewerkers
Eerst een pilot, daarna verandering doorvoeren
“De pilot fase is net gestart”, vertelt Sven. “Een van de verbeterprojecten richt zich op de indeling en layout van stellingen in ons magazijn. Medewerkers op de werkvloer gaven aan dat zij in hun ogen onnodig vaak voorraad moesten verplaatsen. Als de voorraad op is op de order pick locatie (waar voor een bestelling producten worden verzameld) moeten producten uit de over voorraad (product voorraad in een ander deel van het magazijn) worden gehaald. Deze onnodige bewegingen tussen deze locaties voegen voor de klant geen waarde toe, maar kosten wel extra tijd. Vanuit de LEAN-gedachte is hier dus sprake van verspilling. Op basis van data, is per artikel, inzichtelijk gemaakt welke hoeveelheden er waar in de stellingen moeten liggen. Vervolgens is er door de medewerkers een nieuwe layout gemaakt en hebben zij de stellingen opnieuw ingericht.Medewerkers lopen in het magazijn nu minder vaak met voorraad op en neer